• 1

    Description slide 1

  • 2

    Description slide 2

  • 3

    Description slide 3

  • 4

    Description slide 4

Copyright 2024 - Custom text here

Elad Lassry i upadek obrazu

Jednym z najważniejszych współczesnych artystów, sięgających do "znanych" konwencji obrazowania, jest Elad Lassry. Urodzony w 1977 r. w Tel Awiwie, przeprowadził się do Kalifornii, gdzie w 2007 r. ukończył Uniwersytet Południowej Kalifornii (u Sharon Lockhart).

Jego zdjęcia nigdy nie przekraczają rozmiaru strony z kolorowego magazynu. Są małe, ale intensywne jak okładka poczytnego pisma. Dla tego artysty najistotniejsze wydaje się pytanie - po co posługiwać się dzisiaj fotografią oraz jakie ma znaczenie dla jego pokolenia. Odpowiedź przychodzi z refleksji nad obrazem w kulturze, a nie ze świata własnej zewnętrznej iluminacji.

zdjęcia autorstwa Elad Lassry - Szminki

Elad Lassry jest zafascynowany końcem obrazu, upadkiem historii. Nadprodukcja fotografii w przestrzeni kultury wizualnej, łatwość rejestracji i publikacji efektów własnej pracy są dla niego inspiracją, nie zaś powodem do rozpaczania nad ginącą kulturą. Środki, po jakie sięga, przypominają zintensyfikowany moment konającego obrazu, wszystkiego jest więcej, i mocniej, ostrzej i celniej. Sięga zatem po kolory intensywne, przydatne do wywołania wrażenia; kolory czyste, czytelne, kojarzące się z bezbłędnie wysłanym prostym komunikatem. Jego dzieła są raczej monochromatyczne, odległe od akademickiego studiowania natury i jej niuansów.

Twórca wykorzystuje przedmioty lub postacie dobrze nam już znane. Patrząc na niewielkich rozmiarów zdjęcia, można mieć wrażenie, że już gdzieś te motywy widzieliśmy. To jedna z taktyk wizualnych Elada Lassry, by - w obliczu końca historii - nie próbować odkryć obrazu na nowo, lecz wzmocnić jego oddziaływanie przez powtórzenie i przypomnienie.

fotograf Elad Lassry - Zdjęcie kota

otografie tego twórcy to przede wszystkim eksponowanie generacyjnego podejścia do obrazu, nie ma tu miejsca na prawdę, ani komfort poznawania świata, brak tu także konformistycznej nostalgii. Jest kryzys percepcji. Konceptualne prace izraelskiego artysty nie oferują nowych obrazów, przepisują już znane - ale nie po to, by odkryć w nich coś, co zostało przeoczone. Ten gest jest tylko po to, by się z nimi pożegnać. Fotografia, według niego, powiedziała już wszystko, możemy jedynie linkować do niej, tworzyć wielowymiarowe warstwy kontekstów i znaczeń.

Kariera Elada Lassry rozwija się w niesamowitym tempie, jest jednym z najpopularniejszych artystów na świecie, a za swoje kryzysowe zdjęcia w 2011 r. był nominowany do Deutsche Borse Photography Prize.

f t g m